Dneska není neobvyklé, že by důchodce neovládal dotykový telefon nebo neměl přístup k počítači s internetem. Zkrátka i lidé dříve narozeni digitálním médiím přišli na chuť. Na druhé straně jsou však schopni uvěřit přeposílaným mailům a nechat se zlákat „výhodnou“ nabídkou.
I proto se Zdeněk Svoboda z nadačního fondu Lepší senior rozhodl zařadit do své nabídky zajímavou přednášku o mediální obezřetnosti pro seniory, se kterou přijede i k nám do Hostivice, a to 28. března od 18 hodin v Městské knihovně Hostivice. Vstup zdarma.

Rozhovor s panem Zdeňkem Svobodou:
Jak vás napadlo organizovat přednášky zrovna o fake news a dezinformacích pro seniory?
Nadační fond Lepší senior pořádá vzdělávací přednášky dva roky (v loňském roce šlo o 120 přednášek, které navštívilo 2 500 posluchačů), předtím jsem přednášky dělal já jako dobrovolník asi tři roky. Témata přednášek reagují na potřeby či aktuální situaci seniorů. Navíc zřizovatelem tohoto nadačního fondu je GrowJob Institut – vydavatel bestseleru od Petra Ludwiga: Konec prokrastinace, který má ve své nabídce jako jedno z témat právě Kritické myšlení, avšak cíleně pro mladší posluchače v produktivním věku. Já se však domnívám – a výsledky posledních studií to potvrzují – že mediální gramotnost u kategorie 60+ výrazně klesá s věkem. Proto jsme zařadili i přednášku o Mediální obezřetnosti, aneb kritickém myšlení pro seniory.
Proč podle vás fake news tak dobře fungují?
Odpověď přesahuje svým rozsahem naší cílovou skupinu. „Fake news“ dobře fungují z několika důvodů. Za prvé s dostupností síťových technologií a sociálními sítěmi se šíří snadněji než psané a tištěné verze. Dále mezi jiným i proto, že jsou atraktivní důvody pro jejich šíření – komerční důvody, vnesení neklidu, státní marketing a další.
Jak lze takový mediální obsah podle vás odhalit? A jak se proti němu lze bránit? Co doporučujete seniorům v takových případech udělat?
Obecně lze „nefér mediální obsah“ odhalit pouze na základě zkušeností, jeho kvalifikovaného posouzení, často i použitím „selského rozumu“. Bránit se mu je zčásti možné vzděláváním a zvyšováním mediální gramotnosti cílových skupin. A co dělat? Poradit se s přáteli, ověřovat informace a nespoléhat se pouze na jediný informační kanál, využívat ověřené informační zdroje a vzdělávat se v rozeznávání kvalitního obsahu. Doporučuji také číst více kvalitní beletrie, a tak nebudete mít ani čas ani chuť na žvásty a bulvár.
Jak jste již uvedl, přednáška Kritické myšlení pro seniory, se kterou do Hostivice přijíždíte, spadá pod činnost nadačního fondu Lepší senior, kterému šéfujete. Povězte nám o něm něco bližšího?
Nadační fond Lepší senior byl založen v únoru 2017 s jasným posláním: vzdělávat seniory a podpořit u nich zájem o pozitivní přístup v každodenním životě. Dále se snažíme podporovat smývání mezigeneračních bariér pořizováním a publikováním video projektu „Vzkaz mému mladšímu já“, který je dostupný na Youtube Lepší senior.
Proč jste se rozhodl pracovat zrovna se seniory?
Ke všem těmto aktivitám mám mimo jiné také zcela osobní důvody, a sice maminku ve věku 98 let, která žije v domově pro seniory. Rád bych přispěl k jejich lepšímu každodennímu životu.